P1080644.JPG

#Tofgesprek

Sprankelende gesprekken over de technologische revolutie, en de aantrekkingskracht van wetenschap en technologie.

 
14. Karen Zegers.jpg

Mijn naam is Karen Zegers, ik ben senior onderzoeker bij Maastro Clinic.

3 fun-facts over mij

> Ondanks dat ik als kind altijd zei dat ik geen technische studie wilde doen, heb ik toch technische geneeskunde gestudeerd.

> Carnaval is voor mij de beste tijd van het jaar!

> In mijn vrije tijd ga ik graag hardlopen.


Waar doe jij onderzoek naar/heb jij onderzoek naar gedaan & wat merken meisjes hiervan?

> Bestraling is een veel voorkomende behandeling voor patiënten met kanker. Ik doe onderzoek naar het verbeteren van deze bestralingsbehandeling. In het verleden heb ik met behulp van functionele beeldvorming specifieke eigenschappen van kanker in beeld gebracht die benut kunnen worden tijdens de behandeling. Op dit moment bestudeer ik welke bijwerkingen er zijn na de bestraling op het gebied van cognitie, bijvoorbeeld veranderingen in het geheugen, de concentratie van patiënten en waardoor deze ontstaan. Het uiteindelijke doel is natuurlijk deze nadelige effecten in de toekomst voorkomen.


Welk wetenschappelijk concept vind je echt een must-experience voor kinderen in groep 1-4?

> Ik denk dat het voor kinderen erg interessant kan zijn om kennis te maken met welke soorten straling er allemaal zijn. Denk hierbij aan licht, UV straling, maar ook röntgenstraling of gamma-straling. Ik zie hiervan al aspecten terugkomen in de filmpjes van mijn kinderen. Paw Patrol maakt röntgenfoto’s en Spiderman werd gebeten door een radioactieve spin. Hoe mooi zou het zijn op basis van hun ‘superhelden’ kennis en wetenschap over te brengen.


Jouw antwoord op de vraag van leerkrachten Dorine, Simone en Janneke: “Hoe zou je aan een kind van de basisschool uitleggen wat jouw werk inhoudt?”

> Ik onderzoek hoe we de behandeling van patiënten met kanker verder kunnen verbeteren. Dit doe ik door te kijken naar gegevens van patiënten van vroeger en daarnaast vraag ik nieuwe patiënten of ze ons willen helpen extra informatie te verzamelen. Hierdoor krijgen we gedetailleerde informatie over de behandeling en het effect hiervan op patiënten. Met deze informatie kunnen we de behandeling steeds een stapje verder verbeteren.  


Wat zie jij graag gebeuren in 2021 voor wetenschap en technologie in het basisonderwijs?

> Ik zou de kinderen uit het basisonderwijs op excursie naar het ziekenhuis of een zorginstelling laten gaan, waarbij ze kunnen zien en ervaren hoe medische technologie, wetenschap en de klinische praktijk bij elkaar komen. 

Wij zijn Janneke, Dorine en Simone en geven les op OBS de Rietpluim aan groep 1/2, 4 en 6.

3 fun-fact over jullie

> Janneke: Ik word helemaal zen van met Lego bouwen samen met onze jongens en de Lego op kleur sorteren.

> Dorine: Ik ben een spelletjes-koningin.

> Simone: Ik ben muzikaal.


Als jullie 1 wetenschap & technologie les mogen noemen die de kinderen uit jullie klassen het leukste vinden, welke is dat dan? 

> Bij kleuters is dat een ontdekhoek waar ze met allerlei materialen mogen experimenteren. We hebben bijv. een keer een themahoek gehad waar kinderen met water allerlei proefjes konden doen; bellen blazen, schuim maken, muziek maken, etc. Ook onze timmerhoek is favoriet bij veel kleuters. Oudere kinderen staan te springen om een techniekcircuit. Allerlei onderdelen met betrekking tot techniek worden neergezet en kinderen gaan daar zelf mee aan de slag. Het uitvogelen en proberen van verschillende dingen. Enkele voorbeelden zijn programmeren met de Ozobot, het bouwen van een knikkerbaan, het werken met echt gereedschap of het maken van tandpasta. Het aanbod is groot en divers.


Welke uitvinding zou jullie helpen bij het geven van wetenschap & technologie les?

> Een bronnenboek met daarin super veel proefjes geschikt voor kleuters die we kunnen koppelen en/of aan kunnen passen aan talloze thema's. Of opdrachtkaarten waarmee kinderen zelfstandig kunnen werken en een duidelijk en passend aanbod waardoor het voor leerkrachten snel zichtbaar is welke onderdelen je aan bod kunt laten komen in een leerjaar. 


Jullie antwoord op de vraag van wetenschapper Daniela Raphael: “Wat kunnen wij als onderzoekers doen om jullie te ondersteunen in het onderwijzen van wetenschappelijk onderzoek aan kinderen?”

> Iets wat wij vaker doen op onze school is mensen uit het werkveld vragen om een gastles te komen geven. Wellicht zou het ook interessant zijn om als onderzoeker rond te kijken in onze school waar mogelijkheden liggen om tot wetenschappelijk onderzoek te komen voor kinderen uit groep 1 t/m 8. Jullie hebben hier een andere kijk op die voor ons niet vanzelfsprekend is, waardoor jullie ons tips zouden kunnen geven en dus meer techniek en wetenschap zouden kunnen toevoegen in ons onderwijs. 

Welke vraag hebben jullie voor wetenschapper Karen Zegers?

> Hoe zou je aan een kind op de basisschool uitleggen wat jouw werk inhoudt?

13_edited.jpg
 
12. Daniela Raphaael.jpg

Mijn naam is Daniela Raphael, ik ben arts-onderzoeker.

3 fun-facts over mij

> Ik houd enorm van chocolade en ben ervan overtuigd dat alles beter is met wat chocolade in je mond.

>  Ik ben een echte koukleum en kijk ieder jaar weer uit naar de lente.

> In mijn vrije tijd speel ik graag tennis, wel alleen maar dubbelen want enkelen is zo ongezellig.


Waar doe jij onderzoek naar/heb jij onderzoek naar gedaan & wat merken meisjes hiervan?

> Mijn onderzoek gaat over communicatie met vrouwen met borstkanker. We hebben een website gemaakt om vrouwen te helpen om tijdens het gesprek met hun dokter samen te beslissen wat de beste behandeling voor ze is. Zo kunnen vrouwen beter betrokken worden bij hun eigen behandeling. 


Welk wetenschappelijk concept vind je echt een must-experience voor kinderen in groep 1-4?

> Kinderen in die leeftijd zijn van zichzelf al erg nieuwsgierig. Ze vragen bij alles waarom dat dan zo is. Ik denk dat dit ook de basis is van de wetenschap. Kinderen moeten dit absoluut niet verliezen, wel kunnen we ze ondersteunen om het zelf uit te gaan zoeken of na te denken “waarom” dingen zo zijn.


Jouw antwoord op de vraag van leerkracht Bianca Meerts: “Wat zou de medische wereld kunnen betekenen in het lesgeven van wetenschap en techniek aan kinderen?”

> Het allerleukste zou natuurlijk zijn als kinderen “echte” verhalen te horen krijgen van mensen uit het vak. Ook kunnen er projecten opgezet worden waar artsen/onderzoekers samenwerken met scholen. “Echte” verhalen maken het voor kinderen duidelijk en zichtbaar wat wetenschap precies is in plaats van een abstract idee. Dus ik denk dat deze verhalen uit het veld door middel van filmpjes of opdrachten vormgegeven moeten worden, waar kinderen dan zelf mee aan de slag gaan.


Welke vraag heb je voor leerkrachten Dorine, Simone en Janneke?

> Wat kunnen wij als onderzoekers doen om jullie te ondersteunen in het onderwijzen van wetenschappelijk onderzoek aan kinderen?

Ik ben Bianca Meerts, leerkracht op de Morgenwijzer van groep 4.

3 fun-facts over mij

> Ik ben kleiner dan een van de kinderen in mijn klas.

> Ik ben erg creatief.

> Ik ben erg nieuwsgierig.


Welke wetenschap & technologie les vonden de kinderen uit jouw klas het leukst?

> De kinderen in de klas waren erg enthousiast over het natuurproject: Hoe ontstaat een vulkaan? Kinderen moesten bij dat project echt een vulkaan namaken. We hebben een uitbarsting nagebootst en een uitvinding bedacht om de mensen die om een vulkaan wonen te beschermen tegen de hete lava. 


Welke uitvinding zou jou helpen bij het geven van wetenschap & technologie les?

> Een mogelijkheid om musea te betrekken tijdens de lessen. Daadwerkelijk binnen zijn in musea als Corpus, Nemo en Archeon zonder dat je op bezoek hoeft te gaan. 


Jouw antwoord op de vraag van wetenschapper Misja Elshof: “Wat doe jij als leerkracht voor de meisjes in de klas om techniek leuk te maken, zodat ze het vast blijven houden op latere leeftijd?”

> Ik ben niet echt bewust bezig met het aspect meiden anders benaderen dan jongens voor N&T. Tijdens de projecten merk ik dat de meiden en jongens allemaal enthousiast zijn en goed meedoen. Ze bedenken creatieve oplossingen en werken in gemengde groepjes samen.  


Welke vraag heb je voor wetenschapper Daniela Raphael?

> Wat zou de medische wereld kunnen betekenen in het lesgeven van wetenschap en techniek aan kinderen? 

Schermafbeelding 2020-12-10 om 10.27.17.
 
10. Misja Elshof.jpg

Ik ben Misja Elshof, factory Engineer waarbij ik verantwoordelijk ben voor het vervaardigen van het gehele productieproces van scanners.

3 fun -facts over jezelf

> Ik tennis heel graag!

> Ik ga graag met vriendinnen kletsen en een wijntje drinken.

> Ik houd ook erg van wandelen.


Waar doe jij onderzoek naar/heb jij onderzoek naar gedaan & wat merken meisjes hiervan?

> Ik heb onderzoek gedaan naar een nieuwe manier van het ontstoffen van onder andere de pil voor vrouwen. Bij het maken van een tablet komt veel ongewenst stof vrij. Daarom heb ik onderzoek gedaan naar een nieuwe manier van ontstoffen en dat er tijdens het productieproces de procesoperators minder in aanraking komen met het vrouwelijke hormoon dat in de pil zit.


Welk wetenschappelijk concept vind je echt een must-experience voor kinderen in groep 1-4?

> Om meisjes al op jonge leeftijd te interesseren voor de wetenschap is het belangrijk dat ze leuke huis-tuin-en-keuken-experimenten zelf of onder begeleiding uitvoeren. Denk aan ijs laten drijven op water, wat zinkt wel en wat niet (natuurkunde) of experimenten met kleurstof (scheikunde). 


Jouw antwoord op de vraag van Angela Moniharapon: “Ben je het eens met dat wetenschappers in concepten denken?”

> Daar ben ik het mee eens, wetenschappers denken vaak abstract en niet praktisch. Ik ben zelf een echte hands on denker, daardoor zie ik mezelf niet als wetenschapper. Maak productieprocessen zo gemakkelijk mogelijk om fouten te voorkomen maar houd altijd in het achterhoofd dat mensen zelf moeten nadenken. We zijn tenslotte geen robots en willen het beste in elkaar naar boven halen. 

Welke vraag heb je voor leerkracht Bianca Meerts?

> Wat doe jij als leerkracht voor de meisjes in de klas om techniek leuk te maken, zodat ze het vast blijven houden op latere leeftijd?

Mijn naam is Angela Moniharapon, ik geef les aan groep 7 van basisschool Olof Palme in Drunen.

3 fun-facts over mij

> Ik ben coördinator OOL op mijn school.

> Ik begeleid mijn leerlingen en het team op school op het gebied van onderzoekend en ontwerpend leren.

> Ik heb het SpaceBuzz project van André Kuipers voor onze school geregeld.


Welke wetenschap & technologie les vonden de kinderen uit jouw klas het leukst?

> Met het thema ‘Wow, de wereld’ deden kinderen onderzoek naar een wereldster en waarom hij of zij zo bekend is geworden. Met ontwerpend leren mochten ze zelf spullen maken om hun presentatie te verduidelijken. Er werden verschillende dingen ontworpen: grote posters, een voetbalveld met beweegbare voetballers aan een draaisysteem, een folder en nog veel meer!


Welke uitvinding zou jou helpen bij het geven van wetenschap & technologie les?

> De uitvinding van het wiel heeft mij geholpen! Door het toepassen van de uitvinding van het wiel, kun je verschillende prototypes in beweging laten komen. De kinderen hebben het nu over verschillende wereldproblemen op school. Zij hebben bedacht dat je plastic afval kan recyclen en daarna ook verschillende voertuigen hiervan kan maken.


Jouw antwoord op de vraag van wetenschapper Remke Klapwijk: “Welke ontwikkeling zie je op jouw school als het gaat om ontwerpend en onderzoekend leren en hoe zorg je dat alle leerlingen actief aan de slag gaan met een onderzoeks- of ontwerpopdracht?”

> Het team heeft de afgelopen twee jaar van deskundigen trainingen over onderzoekend en ontwerpend leren gehad. De ontwikkeling van het team zit in alle componenten van OOL, zoals in de context: thema’s gaan uit van de leefwereld, interesses en vragen van kinderen en de inbreng van de leerkracht. Daarnaast passen leerlingen en leerkrachten nu ook 21th century vaardigheden toe. We zetten ook “Lesson Study” in om met leerkrachten lessen te analyseren. Hierdoor leren de leerkrachten hun OOL vaardigheden, houding en kennis met elkaar te bespreken en van elkaar te leren. 


De kinderen vinden het erg interessant om vanuit hun eigen onderzoeksvragen een onderzoek op te starten of om een ontwerp te bedenken. Een eigen onderzoeksvraag op basis van eigen interesse is al een drijfveer om actief met het onderzoek en ontwerp bezig te blijven. Door ze ook op hun eigen niveau te laten werken en aan te spreken, zullen ze laten zien wat ze allemaal zelf kunnen.


Welke vraag heb je voor wetenschapper Misja Elshof?

> Ben je het eens met dat wetenschappers in concepten denken? En wat zijn jouw beweegredenen geweest om wetenschapper te worden?

9. Angela Moniharapon.jpeg
 
Remke foto.jpg

Mijn naam is Remke Klapwijk, Innovator en onderzoeker op het gebied van creativiteit en ontwerpend leren bij het Wetenschapsknooppunt van de TU Delft.

3 fun-facts over mij

> Dit weekend heb ik voor het eerst geplogd, oftewel joggen en afval opruimen tegelijk.

> Als hobby ben ik knuffels aan het ontwerpen.

> Mijn zoon studeert natuurkunde en maakt voor zijn afstuderen een wiskundig model van de bloedsomloop.


Waar doe jij onderzoek naar/heb jij onderzoek naar gedaan & wat merken meisjes hiervan?

> Naar ontwerpend leren waarin we ook technisch bezig zijn. Vanaf de kleuters doen meisjes mee met onze projecten en ik denk dat er onbewust toch een twist in zit waardoor meisjes en jongens het gewoon vinden om te doen. Binnenkort starten we samen met negen andere universiteiten in diverse Europese landen een project naar ruimtelijk inzicht en STEAM onderwijs (science, technology, engineering, art and math). Heel interessant, wat ik eerder niet wist is dat ruimtelijk inzicht trainbaar is en ik vroeger als meisje het waarschijnlijk vooral lastig vond omdat ik te weinig dingen deed die hielpen bij het ontwikkelen ervan. In mijn deel van het onderzoek wil ik gaan ontdekken hoe je als leerkracht kan waarnemen op welk niveau een leerling zit en welke taken of feedback dan helpen om ruimtelijk inzicht te ontwikkelen.


Welk wetenschappelijk concept vind je echt een must-experience voor kinderen in groep 1-4?

> Vooral werken met hout, schuren, timmeren en liefst ook zagen. Leer ze jong goed met gereedschap omgaan. Van Els van der Luit, pedagoog, heb ik een geweldige aanpak geleerd en ook opgeschreven in het boek ‘Onderzoekend en ontwerpend de wereld ontdekken’. Het proefje met viltstiften en koffiefilters uit een van de lessen van Sterrenstof vind ik ook geweldig. Ontdekken dat kleuren bewegen en niet alle kleuren even snel zijn als jong kind is gaaf en dan ook nog eens een kunstwerk maken.


Jouw antwoord op de vraag van leerkracht Vicky Porter: “Hoeveel tijd denk jij als wetenschapper dat kinderen aan wetenschap en technologie zouden moeten spenderen op de basisschool om zich hier goed in te kunnen ontwikkelen?”

> Uit onderzoek weten we dat wanneer scholen meer tijd aan wetenschap, technologie en kunst besteden, leerlingen ook beter worden in taal en rekenen. Vooral kinderen die minder bevoorrecht zijn, worden echt veel beter hierin. Dus zoeken naar een balans en slim combineren van bijvoorbeeld ontwerpen en taal, ontwerpen en rekenen, ontwerpen en biologie.


Welke vraag heb je voor leerkracht Angela Moniharapon?

> Welke ontwikkeling zie je op jouw school als het gaat om ontwerpend en onderzoekend leren en hoe zorg je dat alle leerlingen actief aan de slag gaan met een onderzoeks- of ontwerpopdracht?

Ik ben Vicky Porter, leerkracht van groep 3 op de Jozefschool in Muiden.

3 fun-facts over mij

> Ik struin graag kringloopwinkels af.

> Ik kijk graag Engelse series, wat niet gek is want ik ben zelf Engels.

> Thuis beweren ze dat mijn hobby lamineren is, vooral voor school ben ik hier altijd veel mee bezig.


Welke wetenschap & technologie les vonden de kinderen uit jouw klas het leukst?

> We hebben vorig jaar een project gedaan over bouwen. Het bouwen met allerlei verschillende materialen vonden de kinderen erg leuk. Zo bouwden ze creaties met bijzondere materialen, zoals kikkererwten en marshmallows. Er zijn hele mooie dingen gemaakt die les!


Welke uitvinding zou jou helpen bij het geven van wetenschap & technologie les?

> Wat mij zou helpen is een ‘virtuele’ leerkracht die heel goed is in wetenschap en techniek en die dus samen met mij de les aan de kinderen kan geven.

Jouw antwoord op de vraag van Iris van Beuzekom: “Hoe probeer jij je leerlingen enthousiast te maken voor wetenschap en technologie?”

> Momenteel geven dit vak helaas niet structureel op school. Wel doen we elk jaar een aantal projecten die met wetenschap en technologie te maken hebben. Om de kinderen hier enthousiast over te krijgen, probeer ik dingen te bedenken die ze echt zelf kunnen doen en niet alleen theoretisch zijn. Wanneer kinderen zelf iets mogen doen, vinden ze het veel leuker om te ontdekken en leren ze dus ook veel meer. Dit kan natuurlijk op verschillende manieren, afhankelijk van het vak. Bewegend leren vinden kinderen ook altijd erg fijn en is zeer effectief. Kinderen in groep 3 zijn erg visueel ingesteld, ik laat ze veel zien en dus ook zoveel mogelijk dingen zelf doen.


Welke vraag heb je voor wetenschapper Remke Klapwijk?

> Hoeveel tijd denk jij als wetenschapper dat kinderen aan wetenschap en technologie zouden moeten spenderen op de basisschool om zich hier goed in te kunnen ontwikkelen?

Vicky Porter.JPG
 
6_edited.jpg

Ik ben Iris van Beuzekom, PhD candidate en consultant.

3 fun-facts over mij

> Als kind was ik altijd al heel nieuwsgierig naar hoe dingen werken, maar ook naar hoe andere mensen leven en hoe andere gebieden eruit zien. In mijn promotieonderzoek kan ik die nieuwsgierigheid goed kwijt, want ik heb mijn onderzoek niet alleen in Nederland, maar ook een paar maanden in Denemarken en in de Verenigde Staten gedaan!

> Ik houd heel erg van de natuur en ga elke dag buiten wandelen, maar als het even kan bekijk ik ook graag de natuur onder water in een duikpak!

> Mijn grootste hobby is boeken lezen.


Waar doe jij onderzoek naar/heb jij onderzoek naar gedaan & wat merken meisjes hiervan?

> Met mijn onderzoek help ik steden om plannen te maken voor een duurzame toekomst, zodat ze zoveel mogelijk duurzame energie kunnen installeren en iedereen daar thuis van kan genieten. Op die manier kunnen we klimaatverandering tegenaan en hopelijk zullen meisjes dit merken in hun toekomst. Dat ze steeds meer zonne-energie zien op de daken van de huizen om zich heen en steeds meer windmolens langs wegen en in de zee.


Welk wetenschappelijk concept vind je echt een must-experience voor kinderen in groep 1-4?

> Specifiek op het gebied van techniek zou ik de Ontdekhoek in Rotterdam aanraden. Hier ben ik vroeger heel vaak geweest en ik vond het fantastisch om bezig te zijn met dingen maken en ontdekken. Van het maken van een bootje die je vervolgens ook echt kon testen, tot het klooien met spiegels en lasers. Dit soort causale verbanden zijn, denk ik, heel nuttig om te ontdekken en er zijn vast meer plekken waar dat kan (ook bij Nemo in Amsterdam bijvoorbeeld).


Jouw antwoord op de vraag van Diana: "Zouden we door middel van gastlessen door vrouwen van de TU, meer meiden enthousiast kunnen maken voor wetenschap en techniek?”

> Zeker! Via VHTO (een stichting die eenzelfde doel heeft) heb ik dit ook wel eens mogen doen op de basisschool en dat vond ik altijd erg leuk. Sterker nog, ik denk eigenlijk dat dit de betere plek is nog dan de middelbare school (waar VHTO met name op gericht is); omdat dan veel meiden er nog meer voor open staan.


Welke vraag heb jij voor leerkracht Vicky Porter?

> Hoe probeer jij je leerlingen enthousiast te maken voor wetenschap en techniek?

Ik ben Diana Molenschot-Kloos. Ik heb 16 jaar op RKBS de Rozenhorst lesgegeven en ben nu docent Digitale Geletterdheid en mede opstarter van het InnovatieLab op de Thomas More HS.

3 fun facts over mij

> Ik heb 6 maanden in Zweden gewoond en gestudeerd.

> Ik weet alle James Bond films en acteurs in de goede volgorde op te noemen.

> In mijn vrije tijd ga ik graag een rondje suppen met mijn SUPboard.


Welke wetenschap & technologie les vonden de kinderen uit jouw klas het leukst? 

> Op de Rozenhorst ontwikkelde ik mijn eigen wetenschap- en technieklessen. Ik liet daarbij de kinderen zoveel mogelijk onderzoekend en ontwerpend leren. Kinderen houden van experimenteren en zelf ervaren, ze staan te stralen als ze je trots een nieuwe ontdekking komen vertellen of wanneer ze een presentatie geven van wat ze gemaakt en geleerd hebben. Dat vind ik de mooiste momenten in het onderwijs. Geef de kinderen een beetje basiskennis en de benodigde materialen en laat ze zelf verder ontdekken met een bepaalde opdracht.


Welke uitvinding zou jou helpen bij het geven van wetenschap & technologie les?

> Een aantal jaar geleden heb ik een SkillsLab op onze school gemaakt, een plek waar leerlingen de 21st century skills leren met behulp van moderne media. Het SkillsLab is een enorm succes geworden! Er is nu ook een Innovatiecirkel SkillsLab opgezet, waar 12 basisscholen bij aangesloten zijn die allemaal een eigen SkillsLab ontwikkelen. We gaan in de toekomst ook zorgen voor nascholing in ons nieuw op te zetten InnovatieLab: een SkillsLab XXL voor PABO studenten, docenten, leerkrachten en leerlingen. Ik vind dat alle basisscholen een flexibele plek zoals een SkillsLab moeten creëren binnen hun school waar kinderen aan de slag kunnen met wetenschap en techniek, met maakonderwijs en moderne media.


Jouw antwoord op de vraag van Rianne Fijten: “Waar moeten we volgens jou als samenleving nog aan werken om meisjes meer in aanraking te laten komen met de wetenschap?”

> Ik heb gemerkt dat er langzaam een verandering komt: stereotypes als alleen mannen worden wetenschappers, worden minder: er komt meer gelijkheid. Programmeren en gamen is niet meer alleen voor jongens, er zijn bijna evenveel beroemde vrouwelijke Youtube vloggers als mannelijke. Voor kinderen is dit niet gek of raar: zij groeien hiermee op. Ik denk daarom dat vooral de makers van wetenschap- en technologielessen voor basisscholen zich moeten aanpassen. Pas de gebruikte taal, lay-out en uitdagingen aan en verdiep je meer in de belevingswereld van meiden. Wanneer de uitdagingen of lessen op een juiste manier aangeboden worden, raken meer meiden geïnteresseerd in wetenschap en techniek. 


Welke vraag heb je voor Iris van Beuzekom?

> Hoe inspiratievol zou het kunnen zijn als een dame van de TU Delft voor een basisschool klas komt te staan met een gastles? Zouden we op deze manier meer meiden enthousiast kunnen maken voor wetenschap en techniek?

5. Diana Molenschot-Kloos.JPG
 
 
4.Rianne Fijten.jpg

Ik ben Rianne Fijten, senior wetenschapper bij Maastro clinic

3 fun facts over mij

> Ik speel (bijna) elke avond videogames op de xbox, switch of computer

> Ik vind pannenkoeken echt heel vies

> Op alle plekken waar ik heen reis koop ik een mok met de naam van het land of de stad. Onze hele kast staat dus vol met mokken van over de hele wereld!


Waar doe jij onderzoek naar & wat merken meisjes hiervan?

> Ik doe onderzoek naar kanker. Ik kijk naar hoe we informatie over de gezondheid van kankerpatiënten kunnen gebruiken om hun leven te verbeteren.


Welk wetenschappelijk concept vind je echt een must-experience voor kinderen in groep 1-4?

> Begrijpen en beleven waarom dingen gebeuren. Mijn zoon van 4 heeft veel vragen over waarom dingen gebeuren en leeft helemaal op als ik die dingen op zijn niveau kan uitleggen of laten zien. Zo prikkel je de verwondering bij kinderen.


Jouw antwoord op de vraag van leerkracht Annemieke Kranendonk: Welke tip zou jij geven aan kinderen in het basisonderwijs om het te kunnen maken in de wereld van de wetenschap en technologie?

> Blijf nieuwsgierig. Er is geen formule om het te kunnen maken in de wetenschap en/of technologie, maar het maakt je werk zoveel leuker als je je nieuwsgierigheid behoudt. In essentie wordt wetenschap gedreven door nieuwsgierigheid. Er is niets leukers dan onverwachte dingen ontdekken en daarna proberen te achterhalen waarom zoiets gebeurt, dat is echt het beste aan mijn vak!

Welke vraag heb je voor leerkracht Diana Molenschot-Kloos?

> Waar moeten we volgens jou als samenleving nog aan werken om meisjes meer in aanraking te laten komen met de wetenschap?

Ik ben Annemieke Kranendonk, ik geef les aan groep 6 van Basisschool Oostelijke Eilanden in Amsterdam.

3 fun facts over mij

> Ik verander de indeling van mijn huiskamer zeker 3 keer per jaar.

> Mijn vader heeft 3 dochters en is zelf dol op techniek, hij heeft ons alles geleerd! Zo kunnen mijn zussen en ik stucen, elektriciteit aanleggen, een fietsband plakken en poppenhuizen bouwen.

> Soms zet ik stiekem eind september al een kerstboom in huis, dat vind ik zo gezellig!


Welke wetenschap & technologie les vinden de kinderen uit jouw klas het leukst?

> Wij werken op onze school thematisch en kunnen dus zoveel techniek in de klas promoten als we willen. Nu hebben wij het thema ‘licht’, waarbij we ook kijken naar gloeilampen, elektriciteit en lichtplannen. Waar ik de kinderen echt enthousiast mee maak, is met digitale technologie. Misschien omdat ik er zelf zo enthousiast over ben. Ik leer de kinderen graag over programmeren, mediawijsheid en de nieuwste snufjes op digitaal vlak. Vorige week hebben we nog een hologram gemaakt. Dat was voor elk kind echt een WOW-moment!


Welke uitvinding zou jou helpen bij het geven van wetenschap & technologie les?

> Wij hebben al een heel gaaf systeem waarbij ik vanachter mijn laptop op alle schermen van de Chromebooks kan kijken, berichten kan sturen en tips kan geven. Maar als er meerdere kinderen vastlopen, kom ik echt armen en benen tekort. Dan zou een robot in de klas wel erg handig zijn. Eentje die elk kind kan helpen achter zijn scherm!


Jouw antwoord op de vraag van Robin de Kruijff: "In hoeverre gebruik jij huidige technische ontwikkelingen in je les / laat je de leerlingen kennis maken met de techniek achter nieuwe innovaties?”

> Ik ben altijd op zoek naar ontwikkelingen die toepasbaar zijn in mijn groep. In die zin zit mijn groep vol met proefkonijnen. Dan proberen we iets uit of het werkbaar is in de klas. Ik volg veel fora om te kijken welke ontwikkelingen er zijn op de chromebooks of iPads. Soms kan ik niet wachten tot het weekend voorbij is om met de groep aan een nieuwe mogelijkheid aan de slag te gaan.


Welke vraag heb jij voor Rianne Fijten?

> Welke tip zou jij geven aan kinderen in het basisonderwijs om het te kunnen maken in de wereld van de wetenschap en technologie?

Schermafbeelding%25202020-11-12%2520om%2
2_edited_edited_edited_edited.jpg

Ik ben Robin de Kruijff, assistant professor bij de Technische Universiteit van Delft.

3 fun facts over mij

> Ik heb twee heel lieve konijnen, Nala en Kiara, die de hele dag rondlopen in mijn woonkamer.

> Ik houd heel erg van klussen aan mijn huis, laatst heb ik zelf een nieuwe muur en deur geplaatst.

> Ik vind reizen en nieuwe culturen leren kennen fantastisch, vroeger heb ik in China, Brazilië en Amerika gewoond


Waar doe jij onderzoek naar & wat merken meisjes hiervan?

> We hebben hier bij de TU Delft een echte nucleaire reactor, waarmee ik onderzoek doe naar het gebruik van radioactiviteit om de gezondheid van mensen te verbeteren. Zo kijk ik naar hoe je bepaalde essentiële voedingsstoffen zoals calcium het beste opneemt, wat dan weer goed is voor het laten groeien van je botten. Daarnaast doe ik ook onderzoek naar het gebruik van radioactieve deeltjes om ernstige ziektes, zoals kanker te bestrijden. Ik denk dat bijna iedereen wel iemand kent met die vreselijke ziekte, maar met een hele hoop wetenschappers zoeken we naar nieuwe, betere medicijnen! 


Welk wetenschappelijk concept vind je echt een must-experience voor kinderen in groep 1-4?

> Ik denk dat het heel belangrijk is om al vroeg kennis te maken met hoe het lichaam eigenlijk werkt, hoe je je lichaam beschermt en wat er gebeurt als je ziek wordt. Gezien de huidige situatie rond COVID-19 is het denk ik voor iedereen wel duidelijk geworden hoe belangrijk het is om een goede gezondheid te hebben. Laat de kinderen eens door een microscoop kijken naar cellen of kweek schimmels en bacteriën.


Jouw antwoord op de vraag van Pascal Leijen: "Hoe zou jij je werk en onderzoek kunnen vertalen naar het jonge kind (5-8)?”

> Wat me heel tof lijkt is om een les over straling te organiseren. Introduceer het concept via de medische weg: op welke manieren kan de dokter medicijnen geven, maar ook grote apparaten die van buitenaf in je lichaam kunnen kijken of kanker kunnen genezen met straling. Neem wat radioactieve bronnetjes (een oude rookmelder, een stukje radioactief gesteente, een oud tegeltje) mee naar de les en laat met stralingsmonitoren zien dat ook dit radioactief kan zijn en dat radioactiviteit eigenlijk overal is, maar mensen het heel slim kunnen gebruiken in bijvoorbeeld de gezondheidszorg.


Welke vraag heb je voor leerkracht Annemieke Kranendonk?

> In hoeverre laat je de leerlingen kennis maken met de techniek achter nieuwe innovaties?

Mijn naam is Pascal Leijen. Ik geef les aan groep 2 op de Nieuwe Baarnsche School. Ik heb altijd interesse gehad voor het jonge kind. Ik geef les vanuit warmte/passie/gedrevenheid die vanuit binnen naar buiten werkt. Mijn visie op onderzoekend en ontwerpend leren is om de autonomie van een kind in tact te houden, waar ze de ruimte hebben om te leren (van fouten en overwinningen) en hier vrijheid in te voelen. Leerlingen worden zo meer eigenaar van hun leerproces. Het is motiverend en draagt bij aan een positiever zelfbeeld.

3 fun-facts over mij:

> Ik houd van creëren en zie mogelijkheden in spullen waar ze oorspronkelijk niet voor bedoeld zijn.
> Ik interesseer mij voor technologie en maak het mij snel eigen.
> Ik ben dol op de kleuters. Nadat er wederzijdse vertrouwen is, maken we veel lol met elkaar, veel ruimte voor grapjes en lachen. Ik creëer een veilige omgeving waar ze zichzelf kunnen zijn. 


Welke wetenschap- & technologieles vinden de kinderen uit jouw klas het leukst?

> De les die kinderen erg leuk vonden ging over glad en stroef. Ik heb aan de hand van een verhaal dat Piet van het dak glijdt met zijn te gladde leren schoenen, leerlingen de juiste zolen laten maken met spullen uit de klas. Een tafel in de klas hebben we schuin gezet en laten zien dat een schoen met een leren zool echt te gevaarlijk is voor Piet. Omdat het ze aanspreekt en ze echt zien wat er gebeurt, gaan de kinderen heel enthousiast onderzoeken hoe ze de schoen “dak-proof” kunnen maken.


Welke uitvinding zou jou helpen bij het geven van wetenschap & technologie les?

> Een uitvinding die mij zou helpen is meer handen, ogen en oren om de lessen uit te voeren. Je moet soms best wel veel handelingen uitvoeren als leerkracht en het is de kunst om daar vaardig in te worden. Een kant-en-klare box met materialen en lesbeschrijving en de juiste vraagstelling, is al een goede uitvinding.  De creativiteit die je bezit als leerkracht gebruik je om de les persoonlijker te maken. 


Welke vraag heb jij voor wetenschapper Robin de Kruijff?

> Hoe zou jij je werk en onderzoek kunnen vertalen naar het jonge kind (5-8)?

Pascal Leijen.jpeg
 
P1080613.jpg

Creëer jij techniek met aantrekkingskracht?

Wij zoeken partners om samen met ons content te ontwikkelen voor ons Sterrenstof W&T lesplatform.


Laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op.

 
WhatsApp Image 2020-10-26 at 13.50.32.jp

Ik ben Liese Jansen van Doorn, ik ben 5 jaar oud en drie dingen die ik leuk vind aan mezelf zijn dat ik mooi ben, ik goed kan knutselen en lekker gek kan doen.

Wat wil je later worden als je groot bent?

> Pottenbakker of rock-and-roller


Wat is techniek volgens jou?

> Techniek is hoe alle dingen gemaakt worden, bijvoorbeeld hoe een fiets gemaakt wordt.


Als jij iets nieuws mag bedenken wat nog niet bestaat, wat zou dat dan zijn?

> Vleugels die je zelf kan aantrekken, zodat je weg kan vliegen wanneer jij dat wil.


Welke vraag zou je willen stellen aan Linda Benetreu?

“Linda, hoe ben je zo slim geworden?”

Mijn naam is Linda Benetreu en ik werk als manager van een verander afdeling bij ING in New York.

3 fun-facts over mij:

> Als tiener was mijn droom om in New York te wonen en nu woon ik alweer 6 jaar hier. Het is even fantastisch als ik me had voorgesteld! 

> Tijdens mijn studententijd had ik een bijbaantje als chauffeur van kleine vrachtwagens; heerlijk urenlang rijden om ladingen te bezorgen door heel Nederland, België en Duitsland.   

> Ik houd van pittig eten, hoe meer peper en sambal hoe beter!

 

Wanneer ben jij betoverd geraakt door techniek en waarom?

> Op school vond ik wiskunde en techniek heel leuk, maar in mijn familie en vriendengroep deed niemand iets technisch. Daarom kwam het niet in me op daar iets mee te doen qua vervolgstudie, dus ben ik bedrijfskunde gaan studeren. Pas toen ik ging werken na mijn studie had ik door hoeveel ik eigenlijk met technische dingen bezig was iedere dag.


Hoe heb je nu in je dagelijkse leven te maken met techniek?

> In mijn werk ben ik altijd bezig met het oplossen van problemen en het bedenken hoe dingen beter en sneller kunnen, bijvoorbeeld door het maken van data analyses, processen verbeteren en nieuwe systemen invoeren die de nieuwste technologie gebruiken. Momenteel zijn we bijvoorbeeld aan het bedenken hoe we AI (artificial intelligence) kunnen gebruiken om betere besluiten te nemen als bank, heel interessant!     


Welke (toepassing van) techniek vind jij magisch en een echte must voor meisjes om te beleven?

> Ik vind het heel knap wat tegenwoordig allemaal gedaan kan worden om materialen te recyclen en er nieuwe producten van te maken. De schoenen die ik nu draag zijn gemaakt van oude cola flessen bijvoorbeeld. Dat is toch super! En ook de plannen om plastic vuilnis uit de oceanen te halen zijn zo knap bedacht en super belangrijk. De Ocean Cleanup is een gaaf bedrijf om te volgen, en bedacht door een Nederlandse jongen toen hij pas 16 jaar was!  


Jouw antwoord op de vraag van Liese (5 jaar): “Hoe ben je zo slim geworden?”

> Dank je wel voor je vraag Liese! Ik ben zeker niet slimmer dan anderen, maar wel altijd nieuwsgierig en bereid te leren. Vroeger las ik veel boeken en tegenwoordig kijk ik filmpjes op internet of lees ik artikelen als ik meer wil weten over iets. Ik vind het leuk om vrienden te hebben uit verschillende landen, culturen, met verschillende beroepen en talenten, daardoor leer je steeds nieuwe dingen!

Untitled
 
WhatsApp Image 2020-10-26 at 12.18.02.jp

Ik ben Lilly, ik ben 11 jaar oud en drie dingen die ik leuk vind aan mezelf zijn dat ik van lezen houd, Engelstalige boeken lees en volgend jaar tweetalig vwo ga doen.

Wat wil je later worden?

> Ik wil later dierenarts worden.


Wat is techniek volgens jou?

> Techniek is voor mij het internet en techniek is hoe tegenwoordig mensen en dieren geholpen kunnen worden.


Als jij iets nieuws mag bedenken wat nog niet bestaat, wat zou dat dan zijn?

> Een halsband voor dieren, die wanneer je hem omdoet de gedachten van dat dier verwoord. 


Welke vraag zou je willen stellen aan Martine de Ridder?

> Hoe bent u op het idee gekomen om voor uzelf te beginnen?

Mijn naam is Martine de Ridder, oprichter van Way Beyond Compare: wij vergroten ondernemerschap binnen teams.

3 fun-facts over mij:

> Naar pretparken gaan met de spannendste achtbanen vind ik het leukste wat er is.

> Ik ben ooit in het verkeerde vliegtuig gestapt (ik moest naar Frankrijk, maar zat in een vliegtuig naar Ibiza).

> Als ik iets twee keer moet doen, vind ik het al snel saai en wil ik ermee stoppen. Ik houd namelijk van nieuwe dingen doen!

Wanneer ben jij betoverd geraakt door techniek en waarom? 

> Ik had als kind altijd allerlei ideeën. Van een vakantiepark voor pony’s tot het opzetten van een oppasservice bij mij in de buurt. Toen ik ouder werd, kwam ik erachter dat je dat soort ideeën ook online kunt testen. Dat gaat heel snel en gemakkelijk als je het een paar keer hebt gedaan. Om dan te leren waarom iets werkt en waarom andere dingen niet werken, dat vind ik het leukste wat er is. Daarom heb ik van het ontwikkelen van business modellen, begrijpen van data-analyses en data-gedreven experimenten doen mijn werk gemaakt. 

Hoe heb je nu in je dagelijkse leven te maken met techniek?

> Sowieso heb ik natuurlijk de nieuwste apps, is mijn huis behoorlijk ’smart’ (zo gaan bijvoorbeeld mijn lampen automatisch aan wanneer ik naar binnen loop of zodra het donker wordt) en ben ik nooit ver van mijn mobiel vandaan. Ik doe nog steeds veel experimenten, ook als ik zelf een nieuw idee heb en ik ben veel in contact met start-ups die een tech-component hebben.


Welke (toepassing van) techniek vind jij magisch en een echte must voor meisjes om te beleven?

> Ik heb een achtergrond in de mode en houd heel erg van mooie kleding. Ik vind het dan ook heel erg leuk dat steeds meer bedrijven je de kans geven om iets aan te doen/te passen zonder dat je daadwerkelijk in de winkel bent. Zo heb je Ace&Tate: deze winkel verkoopt brillen. Dan kun je dus vanaf je luie bank een scan maken van je gezicht en laten zij zien hoe jouw gezicht eruit ziet met de bril waar jij op klikt. Lekker makkelijk!


Jouw antwoord op de vraag van Lilly (11 jaar): “Hoe bent u op het idee gekomen om voor uzelf te beginnen?”

> Wat een leuke vraag, Lilly! Daar heb ik nooit zo over nagedacht, maar ik begon al wel vrij vroeg met werken. Zo was mijn eerste baantje op mijn 14e bij de slager, terwijl ik nu vegetarisch ben! Toen dacht ik vaak: “Als dit mijn winkel was, zou ik het helemaal anders doen!”. Toen ik wat ouder werd, dacht ik: ‘Als ik zelf de baas ben, kan ik doen wat ik wil, werken met wie ik leuk vind en heb ik altijd plezier!’. Daarom ben ik mijn eigen bedrijf begonnen!

Martine%2520de%2520iRdder_edited_edited.png
 
Lotte Fonkert.jpeg

Mijn naam is Lotte, ik ben 10 jaar oud en drie dingen die ik leuk vind aan mezelf zijn dat ik creatief ben, humor heb en andere mensen graag help.

Wat wil je later worden?

> Fotograaf en kapster in mijn eigen kapsalon.


Wat is techniek volgens jou?

> Dat je verschillende dingen kan ontwikkelen en uitproberen om zo iets goeds voor de wereld te betekenen.


Als jij iets nieuws mag bedenken wat nog niet bestaat, wat zou dat dan zijn?

> Een bakje die je op zak kan dragen, waaruit je vleugels kan klappen om stukken te vliegen. Dat is beter dan in de file staan met de auto.


Welke vraag zou je willen stellen aan Saskia Bosch van Rosenthal?

> Saskia, waarom heb je ervoor gekozen om te werken aan het ontwikkelen van bedrijven en ben je niet met dieren of in de mode gaan werken?

Mijn naam is Saskia Bosch van Rosenthal en ik werk als zelfstandig consultant: ik help bedrijven met veranderen.

3 fun-facts over mij:

> Ik heb in Sydney, Londen en Hong Kong gewoond en gewerkt, niets is zo leuk als een nieuwe plek je eigen thuis maken.

> Ik leer boksen en kan door het wegvallen van mijn reistijd voor werk bijna dagelijks trainen, wat een heerlijke afwisseling met werk is.

> Als alles mis gaat, ben ik juist op mijn best.


Wanneer ben jij betoverd geraakt door techniek en waarom?

> Eigenlijk pas toen ik al werkte. Ik raakte steeds meer geïnteresseerd in het verbeteren van processen en klantervaringen door techniek slim in te zetten. Verder heb ik ooit met behulp van HTML een blog gemaakt en merkte ik dat ik lol had in het soort-van-programmeren.


Hoe heb je nu in je dagelijkse leven te maken met techniek?

> Los van dat ik enorm van social media houd, ben ik bij mijn huidige klant bezig geweest met het automatiseren van processen en het opzetten van e-learnings. Hoe meer we techniek ons laten helpen, hoe leuker werken wordt. En verder vind ik natuurlijk alle apps op mijn telefoon superhandig! 


Welke (toepassing van) techniek vind jij magisch en een echte must voor meisjes om te beleven?

> In Hong Kong had mijn werkgever een ‘ Experience Center’ waar we onder andere een virtual reality bril en 3D-printer hadden. Super interessant om te ervaren wat techniek mogelijk kan maken.


Lotte (10 jaar) vraagt aan jou:

“Waarom heb je ervoor gekozen om te werken aan het ontwikkelen van bedrijven en ben je niet met dieren of in de mode gaan werken?”

> Wat een goede vraag. Hoe dol ik ook op dieren ben, er mijn beroep van maken heb ik eigenlijk nooit overwogen. Mode vind ik vooral leuk om van een afstandje te volgen. Waarom bedrijven? Omdat ik denk dat bedrijven echt een bijdrage aan de wereld kunnen leveren. Ik vind het ook belangrijk dat mijn klanten dat doen, bijvoorbeeld door te investeren in schone energie of verzekeringen te bedenken waar mensen echt mee geholpen zijn. Ook vind ik het heel belangrijk om bedrijven te helpen meer inclusief te worden, zodat iedereen zich in dat bedrijf thuis kan voelen.

Saskia Bosch van Rosenthal.jpeg
 
Louise.jpeg

Ik ben Louise (aka Loulou), 9 jaar oud en wat ik leuk vind aan mezelf is dat ik vrolijk en creatief ben en dat ik goed dingen kan maken, zoals de losse knopen van mijn kleding, verrassingsdozen met snoep en bruisballen.

Wat wil je later worden?

> Orthodontist en nagelstyliste


Wat is techniek volgens jou?

> Dat is een moeilijke vraag, maar ik denk dat techniek te maken heeft met het bouwen van bijvoorbeeld robots en met elektriciteit.


Als jij iets nieuws mag bedenken wat nog niet bestaat, wat zou dat dan zijn?

> Dan zou dat iets zijn wat er voor zorgt dat virussen en bacteriën niet blijven hangen, als iemand anders net geniest heeft bijvoorbeeld, zodat je in een ruimte veilig dingen kan aanraken.


Welke vraag zou je willen stellen aan Cecile Crobach?

> Jij bent goed in dingen organiseren. Als je iets kon veranderen om te zorgen dat alle kinderen tijdens Corona elke dag naar school kunnen, wat zou dat dan zijn? 

Mijn naam is Cecile Crobach, head of Blackbelt team bij ING. Dat zijn niet de blackbelts van karate, maar van Lean Six Sigma, een manier waarmee we allerlei processen verbeteren om ze sneller of makkelijker te maken voor onze klanten.

3 fun-facts over mij:

> Ik heb 4 jaar in Sydney Australië gewerkt waar ik tijd heb gehad om het hele land en alle dieren (koala’s, quokka’s, kangaroos, pinguins etc.) te zien.

> Ik vind het altijd leuk om nieuwe, creatieve dingen te doen en ben net met een cursus sieraden maken begonnen.

> Ik ga (bijna) elk jaar met een vriendin naar Disneyland Parijs.


Wanneer ben jij betoverd geraakt door techniek en waarom?

> We maakten vroeger altijd surprises met Sinterklaas en dan was het altijd een wedstrijdje om de mooiste en meest ingewikkelde te maken. Mijn broertje heeft toen ooit een ballen-gooi kraam gemaakt die echt werkte! 


Hoe heb je nu in je dagelijkse leven te maken met techniek?

> We kijken elke dag hoe processen sneller en beter kunnen werken. Dat kan bijvoorbeeld door het automatiseren of digitaliseren ervan. Om te kijken hoe goed de processen zijn doen we ook allerlei metingen en analyseren we data, bijvoorbeeld over hoe lang een proces duurt.


Welke (toepassing van) techniek vind jij magisch en een echte must voor meisjes om te beleven?

> Ik heb laatst een escape room gedaan met virtual reality brillen, dat was heel erg gaaf! Het lijkt echt net alsof je in een andere wereld bent waar je dan allerlei puzzels moet oplossen. Gamification is ook een hele leuke toepassing, zeker voor iemand die zo creatief is als Louise! Hiermee worden dingen die je moet leren omgezet in een spelvorm, waardoor leren veel leuker wordt!


Jouw antwoord op de vraag van Louise (9 jaar): “Als je iets kon veranderen om te zorgen dat alle kinderen tijdens Corona elke dag naar school kunnen, wat zou dat dan zijn?”

> Als er heel betrouwbare sneltesten zouden zijn die alle kinderen en leraren elke ochtend voor ze naar school gaan kunnen doen, zouden ze weten of ze op dat moment Corona hebben of niet. Op die manier zouden kinderen die geen Corona hebben elke dag naar school kunnen. Die testen bestaan nu helaas nog niet maar daar zijn wetenschappers nu heel hard aan aan het werken!

Schermafbeelding 2020-10-01 om 10.24.12.
 
Esmanur_edited_edited.jpg

Mijn naam is Esmanur, ik ben 9 jaar oud en drie dingen die ik leuk vind aan mezelf zijn dat ik niet snel opgeef, ik andere kinderen help en ik goed kan dansen.

Wat wil je later worden?

> Later wil ik juf worden en voor de klas staan. 


Wat is techniek volgens jou?

> Techniek is voor mij nieuwe dingen uitvinden en goed nadenken bij wat je doet.


Als jij iets nieuws mag bedenken wat nog niet bestaat, wat zou dat dan zijn?

> Als ik iets mocht uitvinden wat nog niet bestaat dan zou dat een vliegende auto zijn!


Welke vraag zou je willen stellen aan Heleen Sijses?

> Hoe is het voor jou om als vrouw in de bouw te werken en zo ver gekomen te zijn?

Ik ben Heleen Sijses, uitvoerder van de bouwplaats.

3 fun-facts over mij:

> Bouwen zit in de genen van veel vrouwen binnen mijn familie. Zo overwoog mijn moeder om bouwkunde te studeren en doet ze bijna alle klussen thuis zelf (zelfs de electra!). Mijn oma droomde over bouwen en was actief bij een vrouwenadviescommissie voor bouwen. Mijn lieftallige broers daarentegen hebben twee linkerhanden.

> Ik ben echt een kattenmens, ik heb zelf een lieve kat: Henk

> Ik heb twee super lieve moeders en geen vader.


 Wanneer ben jij betoverd geraakt door techniek en waarom?

> Wanneer mijn moeder bezig was met een kleine verbouwing in huis, zat ik daar als klein meisje met mijn neus bovenop. Ik moest altijd weten hoe alles in elkaar zat. Zo sloopte ik bijvoorbeeld heel veel pennen door ze helemaal uit elkaar te halen.


Hoe heb je nu in je dagelijkse leven te maken met techniek?

> Ik werk in de bouw, hier heb ik dagelijks in veel verschillende vormen te maken met techniek. Op de bouw stuur ik samen met mijn collega al onze onderaannemers aan. De onderaannemers maken alle verschillende onderdelen van comfortabel in een huis wonen mogelijk, zoals dat er water uit de kraan komt en niet door het dak, het licht hebt op je kamer en dat het lichtknopje zorgt dat de lamp aan gaat. 


Welke (toepassing van) techniek vind jij magisch en een echte must voor meisjes om te beleven?

> Hoe mooi het kan zijn om zelf met je handen te werken en iets moois te zien ontstaan. Meisjes kunnen ook prima hun handen vies maken. Zelf loop ik met mijn werk er ook niet op mijn mooist bij, maar in mijn vrije tijd doe ik net zo graag een leuk jurkje aan. 


Jouw antwoord op de vraag van Esmanur (9 jaar): “Hoe is het voor jou om als vrouw in de bouw te werken en zo ver gekomen te zijn?”

> Voor mij is het geweldig. Mijn kleine meisjes droom is uitgekomen. Ik werk dan wel in een mannenwereld maar ook die mannen hebben af en toe de frisse blik van een vrouw nodig.Ik ben zo ver gekomen door passie en door te studeren. Ik heb eerst mbo-bouwkunde gestudeerd (praktijkgericht) en daarna hbo-bouwkunde gestudeerd. Als je iets graag wil bereiken zal je er zeker zo nu en dan hard voor moeten werken, maar ik heb daarnaast genoeg leuke dingen erbij gedaan. Er is natuurlijk meer in het leven dan hard werken!

IMG_1732_edited.jpg
 
Valerie%20Koeijer_edited.jpg

Ik ben Valerie, 7 jaar oud en drie dingen die ik leuk vind aan mezelf zijn dat ik humor heb, ik van stoere dingen houd en lief ben voor anderen.

Wat wil je later worden?

> Dierenarts


Wat is techniek eigenlijk volgens jou?

> Dat vind ik best wel een moeilijke vraag. Met  techniek maak je echte dingen, zoals een helikopter. DUs eigenlijk zit de hele wereld bomvol techniek. Ik wil daar wel meer van weten, omdat techniek cool is.


Als jij iets nieuws mag bedenken wat nog niet bestaat, wat zou dat dan zijn?

> Een auto met allemaal gekleurde knopjes. Bijvoorbeeld een groen knopje en als je daarop drukt komt er als het regent een zeil over de auto. En een ander knopje een bed en weer een ander knopje een televisie. 

Welke vraag zou je willen stellen aan Judith de Winter?

> Judith, hoe ben je zo slim geworden?

Mijn naam is Judith de Winter, ervaren operationeel (verander) manager in het bedrijfsleven.

2-fun facts over mij:

> Momenteel ben ik een paar maanden vrij en die tijd gebruik ik graag om met de SUP (Stand Up Paddle board) de Amstel op te gaan

> ik ben trots vrijwilliger van Let the Sun Shine! 


Wanneer ben jij betoverd geraakt door techniek en waarom?

> Ik was als klein meisje al dol op rekenen, natuurkunde en scheikunde. Wat is onze natuur magisch en wat is het bijzonder hoeveel we al weten van natuur- en scheikunde, en wat we ermee kunnen! 


Hoe heb je nu in je dagelijkse leven te maken met techniek?

> In het dagelijks leven ben ik vooral enthousiast over het enorme gemak van techniek: de nuttige apps & sites waarmee ik online kan shoppen, kan zien hoe laat de postbode komt, hoe laat ik moet vertrekken om op tijd te zijn voor mijn afspraak. Deze toepassingen zorgen voor zoveel gemak, en zorgen ervoor dat ik tijd over houd om andere leuke dingen te doen! 


Welke (toepassing van) techniek vind jij magisch en een echte must voor meisjes om te beleven?

> Ik ben zelf dol op de wereld om ons heen ontdekken, zowel in eigen stad/ land als op reis. En ook dat staat bol van techniek: de fiets-, auto-, trein- en vliegtuig techniek om op de gewenste bestemming te komen en de eindeloze sites en apps online die kunnen helpen bij inspiratie en voorbereiding van je dagje weg of vakantie. Ik gun alle meisjes dat ze iedere dag weer iets nieuws kunnen onderzoeken en ontdekken. Wat fijn dat we daar zoveel hulpmiddelen bij hebben.  


Jouw antwoord op de vraag van Valerie (7 jaar): ”Judith, hoe ben je zo slim geworden?”

> Leren = Proberen! Door steeds weer nieuwe dingen te lezen, onderzoeken en proberen, leer ik iedere dag weer iets nieuws en wat is dat leuk!

JUDITH_edited.jpg
 
Eline Uijterwaal.jpg

Ik ben Eline en ik ben 7 jaar oud. Als ik drie dingen mag noemen die ik leuk vind aan mezelf dan zijn dat dat ik vaak gek doe, dat ik mezelf mooi en lenig vind en dat ik veel vrienden en vriendinnen heb!

Wat wil je later worden?
> Dierenarts!

Wat is techniek eigenlijk volgens jou?
> Techniek is voor mij iets bedenken en maken of juist iets repareren.

Als jij iets nieuws mag bedenken wat nog niet bestaat, wat zou dat dan zijn?
> Dan zou ik rolschaatsen uitvinden die zelf kunnen rijden en waarmee je het dan ook gelijk heel goed kan.

Welke vraag zou je willen stellen aan Elles Roeleveld?
> Op wat, wat jij zelf bedacht hebt, ben je het meest trots?

Ik ben Elles Roeleveld, mede-oprichtster van de start-up Soft Revolt die met behulp van 3D breitechniek beugelloze en toch ondersteunende bh’s ontwikkelt.

3 fun-facts over mij:

> Ik leef helemaal op bij chaos

> Ik zie altijd de positieve kant! Ons eerste prototype bh bleek na het breien en stomen een Madurodam-bh te zijn geworden van 5 bij 5 cm. Ik was dolgelukkig dat we onze eerste ‘echte’ bh hadden

> In het dagelijks leven ben ik ontzettend onhandig


Wanneer ben jij betoverd geraakt door techniek en waarom?

> Als je merkt dat iets zo gemakkelijk gaat, dat het volledig voor zichzelf spreekt en je erna verrast bent hoe simpel, snel of meedenkend het was. Dat vind ik magische momenten. Ik houd helemaal niet van gebruiksaanwijzingen. Als ik iets nieuws koop, ga ik het gelijk uitproberen en als je dan intuïtief aan de slag kan, dat vind ik prachtig. Ze zeggen ook weleens ‘Simplicity is complexity resolved’, daar geloof ik heel sterk in. Wanneer dat voor het eerst was? Dat moet bijna wel een Apple product zijn geweest, ik denk mijn eerste iPod.


Hoe heb je nu in je dagelijkse leven te maken met techniek?

> Ruim een jaar geleden is Soft Revolt opgericht. Wij ontwikkelen onder andere beugelloze bh’s die toch support geven aan vrouwen met vollere cupmaten. Dat doen wij door ze 3D te breien, heel anders dan hoe het nu gaat! We hebben te maken met type garens, breisteken, de spanning waarmee gebreid wordt en het programma waar dit in samen komt. Elke keer weer spannend hoe de bh uit de machine komt!


Welke (toepassing van) techniek vind jij magisch en een echte must voor meisjes om te beleven?

> Dat zijn er te veel om op te noemen! Dus dan kies ik voor een bezoek aan NEMO in Amsterdam. Ongelooflijk leuk om naartoe te gaan en alle proeven zelf te mogen uitvoeren. 


Jouw antwoord op de vraag van Eline (7 jaar): “Op wat, wat je zelf bedacht hebt, ben je het meest trots?”

> Dat is een mooie vraag Eline! Ik denk dat dat toch te maken heeft met wat ik nu met Soft Revolt aan het doen ben. Bh’s worden ook wel de meest complexe kledingstukken genoemd. Zo bestaan ze gemiddeld uit ongeveer 50 stukken die aan elkaar genaaid worden. Ruim een jaar geleden, na veel onderzoek naar nieuwe manieren van produceren, kwam ik op het idee om een bh 3D te breien. Hiermee kunnen we nu met behulp van een computerprogramma een bh in 1 keer uit een breimachine laten komen. Dat scheelt een heleboel transport, energie en restafval. Daar ben ik best wel trots op. 

Elles_edited_edited.png
 
Lianne Uijterwaal.jpg

Mijn naam is Lianne, ik ben 10 jaar oud en ik vind het leuk aan mezelf dat ik mezelf aardig vind, ik van tennis houd en dat ik goed ben in gamen.

Wat wil je later worden?
> Vraag mij dat nog maar niet, want dat weet ik nog niet!

Wat is techniek eigenlijk volgens jou?
> Techniek is voor mij nieuwe dingen uitvinden.

Als jij iets nieuws mag bedenken wat nog niet bestaat, wat zou dat dan zijn?
> Dan zou dat zeker een kattenbak die zichzelf automatisch schoonmaakt zijn!

Welke vraag zou je willen stellen aan Lieke van de Voort?
> Lieke, wat vind jij het leukste aan je werk?

Mijn naam is Lieke van de Voort, Global Operational Excellence Manager bij Booking.com.

3 fun-facts over mij:

> Ik ben een blonde, Nederlandse dame, maar spreek een aardige taaltje papiaments (dat spreken ze op Aruba, Bonaire en Curaçao).

> Al jarenlang breek ik het ijs bij mijn collega's door midden op mijn afdeling een refrein van Whitney Houston te zingen.

> Als mindfulness naai ik soms kleding voor mijn kindjes!


Wanneer ben jij betoverd geraakt door techniek en waarom?

> Toen ik jong was, was ik altijd gefascineerd door Amerika. Alles daar leek groter en magischer dan in Europa. Hoe deden ze dat? Hoe zaten die wolkenkrabbers in elkaar? Hoe is  de Brooklyn Bridge gebouwd? Techniek zie je overal om je heen en heeft een bijzondere rol in ons leven. Het maakt dingen mogelijk die we nooit voor mogelijk hielden! En het mooie hiervan is dat het nooit stil staat. Ieder jaar, ieder decennium zijn er nieuwe, slimme mensen die het onmogelijke mogelijk maken! 

> Hoe heb je nu in je dagelijkse leven te maken met techniek?

Zelf werk ik bij Booking.com, een platform wat ontworpen is om reizen voor iedereen toegankelijk te maken. Op dagelijkse basis zijn mijn team en ik aan het kijken hoe we deze reizen voor onze klanten nog aangenamer kunnen maken. Kunnen we ze bij aankomst op de luchthaven een bericht sturen dat hun auto klaarstaat? Of een online check-in regelen? Iedere dag proberen we dingen te bedenken die nog niet bestaan. Vervolgens gaan we met veel collega's die verschillende technieken beheersen aan tafel om het onmogelijk mogelijk te maken. 

Welke (toepassing van) techniek vind jij magisch en een echte must voor meisjes om te beleven?

> De magie zit hem in om alles waar je nu van droomt, waar te maken. De ene keer is dat het maken van een (onmogelijk lijkend) Lego paleis en later het maken van je eigen website om handgemaakte oorbellen te verkopen. De magie zit in jou! Wat is jouw grootste droom? 

Jouw antwoord op de vraag van Lianne (10 jaar) : “Wat vind je het leukste aan je werk?”: 

> Dat ik de hele dag naar dingen mag kijken die niet lukken, om dan samen met mijn collega's te bedenken hoe we dat moeilijke probleem samen gaan fixen! Wat ik hier leuk aan vind is dat iedereen die mee denkt weer een ander idee met zich meebrengt. Samen bedenken we de meest fantastische oplossingen! Sommige hiervan lukken ons niet meteen, maar het mooie is dat we onze ideeën van droom bijschaven tot iets wat werkt! Het resultaat hiervan zien is geweldig! Het geeft mij keer op keer, zelfs na zoveel keer opnieuw beginnen en proberen een fantastische gevoel als het lukt. En lukt het niet? Dan is er altijd wel weer een ander probleem om op te gaan lossen!

Schermafbeelding 2020-09-03 om 10.40.51.
 
Sanne van der Schoor.jpg

Hoi! Ik ben Sanne, ik ben 8 jaar oud en ik vind het leuk aan mezelf dat ik altijd vrolijk ben en veel vriendinnen heb.

Wat wil je later worden?
> Dierenarts of atletiek juf

Wat is techniek eigenlijk volgens jou?
> Techniek is leuk! Ik doe techniek bij de houtbewerkingsclub.

Als jij iets nieuws mag bedenken wat nog niet bestaat, wat zou dat dan zijn?
> Als ik iets mag bedenken wat nog niet bestaat op de wereld dan zou dat een vliegtuig zijn om mee naar school te gaan!

Welke vraag zou je willen stellen aan Saskia Kroon?
> Saskia, werken er bij jou alleen maar jongens?

Ik ben Saskia Kroon, projectmanager en huisvestingsadviseur bij Dev_ real estate.

3 fun-facts over mij:  

> Ik ben de middelste van drie meiden

>  Ik houd van dansen, yoga en lezen

>  Ik ben gek op siervuurwerk (wel voorzichtig natuurlijk)


Wanneer ben jij betoverd geraakt door techniek en waarom? 

> Mijn vader bezit een oude mini stoommachine (weer van zijn vader gekregen). Daar gaat een beetje water in met een kaarsje eronder, totdat die gaat fluiten. Dat soort dingen vond ik als kind, maar nu nog steeds, geweldig om te zien. En toen ik 8 jaar werd kreeg ik een microscoop, ik vond het fascinerend om kleine dingen (steentjes, vleugeltjes van een vlinder) in de natuur te zoeken en dat te bekijken. Verder vond ik rekenen en natuurkunde altijd onwijs leuke vakken en had ik erg veel plezier in proefjes doen tijdens de lessen!

Hoe heb je nu in je dagelijkse leven te maken met techniek? 

> Ik werk aan nieuwbouw en verbouw projecten, dus dagelijks. Vooral tijdens de ontwerpvergaderingen komen de technische oplossingen aan bod.

Welke (toepassing van) techniek vind jij magisch en een echte must voor meisjes om te beleven? 

> Technisch is alles mogelijk, en er kan steeds meer. Vooral de ontwikkeling van nieuwe materialen en slimmere producten maakt dat er steeds weer nieuwe oplossingen mogelijk zijn. 


Jouw antwoord op de vraag van Sanne (8 jaar): "Werken er bij jou alleen maar jongens?":

> Nee, gelukkig heb ik ook erg leuke dames als collega, maar het komt wel geregeld voor dat ik tijdens een overleg voor een opdracht met bijna alleen maar mannen aan tafel zit. Terwijl een mix van jongens en meisjes juist heel goed is voor een project!

Saskia Kroon(2).JPG
 
Frederique%20Mink_edited.png

Ik ben Frederique, ik ben 8 jaar oud en wat ik leuk vind aan mezelf is dat ik lief, grappig en creatief ben!

Wat wil je later worden?
> Kunstenaar

Wat is techniek eigenlijk volgens jou?
> Techniek is dingen oplossen. Bijvoorbeeld problemen oplossen door door iets te bouwen.

Als jij iets nieuws mag bedenken wat nog niet bestaat, wat zou dat dan zijn?
> Dan zou dat een potlood zijn dat kan veranderen van kleur. Dan zeg ik bijvoorbeeld ‘blauw’ en dan verandert het potlood in de kleur blauw. Je hebt dan maar één potlood nodig voor een kunstwerk, in plaats van heel veel verschillende kleuren potloden. Het kan ook nog veranderen in verf of in een stift, eigenlijk in alles wat je nodig hebt voor een kunstwerk.

Welke vraag zou je willen stellen aan Jolies Smits?
> Jolies Smits, wat zou je willen uitvinden om oudere mensen te helpen?

Ik ben Jolies Smits, ouderenpsychiater bij Pro Persona

3 fun-facts over mij:  

> Ik houd van zingen (stiekem het liefste Disneyliedjes)

> Ik houd van koken

> Ik heb een hekel aan stofzuigen


Wanneer ben jij betoverd geraakt door techniek en waarom? 

> Dat vind ik moeilijk om precies te zeggen. Als ik het woord techniek hoor denk ik toch eerst aan de dingen die we deden bij techniekles op school (houtbewerken, banden plakken, etc), terwijl techniek zoveel meer is dan dat. Techniek is eigenlijk overal om ons heen en verweven in bijna alles wat we doen. Doordat het zoveel om ons heen is vergeet je soms hoe magisch het eigenlijk is. Wat ik altijd extra magisch vind, zijn alle technische aspecten van ons eigen lichaam, hoe ingenieus dat werkt, hoe alles met elkaar samenhangt en hoe alles een reden of functie heeft.  

Hoe heb je nu in je dagelijkse leven te maken met techniek? 

> Zoals (denk ik) iedereen heb ik in alle facetten van mijn leven te maken met techniek. Van de auto die me naar mijn werk brengt, tot de techniek achter de medicatie die ik voorschrijf en niet te vergeten de techniek van die stofzuiger. Want ook al heb ik een hekel aan stofzuigen, ik ben toch heel blij dat ik niet alles met stoffer en blik hoef te doen.

Welke (toepassing van) techniek vind jij magisch en een echte must voor meisjes om te beleven? 

> Voor alle meisjes (en jongens) die van Frozen houden kan ik de documentaire over het maken van Frozen II aanraden. Ik vond het indrukwekkend om te zien hoe de creativiteit van de technische en de artistieke kant daar elkaar versterken. Daarnaast is koken en bakken een hele leuke manier om de magie van techniek te beleven en ook nog een heel gezellige als je jouw kookkunsten daarna deelt met vrienden of familie. 

Jouw antwoord op de vraag van Frederique "Wat zou je willen uitvinden om oudere mensen te helpen?": 

 > Wat een goede vraag Frederique! Het liefste zou ik iets uitvinden waarbij je op een heel eenvoudige manier de kracht van muziek in kunt zetten in de begeleiding en het welbevinden van demente ouderen. Misschien een soort 'super-shazam' waarbij de applicatie of het apparaat kan ontdekken van welke muziek die persoon vrolijk wordt.

Jolies2.jpg
 
Pencil Bunch
Elmas2_edited.jpg

Ik ben Elmas, 12 jaar, en vind leuk aan mezelf mijn karakter, mijn moedervlek op mijn arm en dat ik positief ben

Wat wil je later worden?
> Politie agente

Wat is techniek eigenlijk volgens jou?
> Creatief zijn en nieuwe dingen in elkaar knutselen

Als jij iets nieuws mag bedenken wat nog niet bestaat, wat zou dat dan zijn?
> Ik zou iets willen bedenken wat voor vrede zorgt voor altijd op de aarde

Welke vraag zou je willen stellen aan Eline Schapers?
Eline Schapers, hoe is het om leiding te geven bij zo een groot bedrijf als vrouw, hoe ben je zo ver gekomen en hoe kijken mannen tegen een vrouw als u aan?

Ik ben Eline Schapers, Head of Sales & Supply bij SkyNRG

3 fun-facts over mij:  

> Ik heb de afgelopen 4 jaar voor de helft van mijn tijd in China en voor de andere helft in Nederland gewoond  

> Ik eet het liefst elke dag brood met komijnekaas voor de lunch 

> Ik heb, voordat ik begon met werken, 6.500 km door Zuid Amerika gefietst 


Wanneer ben jij betoverd geraakt door techniek en waarom? 

> De eerste keer dat ik, - ik zat toen denk ik nog op de basisschool- op het werk van mijn vader het internet op ging. Het geluid van de modem piepte in mijn oren en het ging allemaal waanzinnig traag, maar het idee dat ik een plaatje uit een bibliotheek aan de andere kant van de wereld kon halen (dat was toen mijn uitleg) vond ik super bijzonder. Het is niet dat ik toen ineens wist dat ik aan een Technische Universiteit wilde studeren, maar het gaf me denk ik wel het inzicht dat techniek zoveel dingen die onmogelijk lijken, mogelijk maakt en dat vond ik interessant. 


Hoe heb je nu in je dagelijkse leven te maken met techniek? 

> Ik heb in mijn werk dagelijks met techniek te maken. Mijn bedrijf, SkyNRG, levert duurzame brandstof voor de luchtvaart en werkt aan technische en commerciële oplossingen om de uitstoot van de luchtvaartindustrie te verminderen zodat we op een duurzame manier kunnen blijven vliegen. Wij hebben even geleden aangekondigd om een fabriek te gaan bouwen in Groningen die afvalstromen gaat omzetten in duurzame kerosine en daar komt uiteraard heel veel techniek bij kijken – super interessant! 

Welke (toepassing van) techniek vind jij magisch en een echte must voor meisjes om te beleven? 

> Niet persé voor meisjes natuurlijk, maar voor iedereen; vliegen. En daarmee overal ter wereld naartoe kunnen; instappen en vervolgens wakker worden in een ander continent. Een droom van mensen sinds de oudheid en gerealiseerd door techniek.  

Jouw antwoord op de vraag van Elmas "hoe is het om leiding te geven bij zo een groot bedrijf als vrouw, hoe ben je zo ver gekomen en hoe kijken mannen tegen een vrouw als u aan?": 

 > Wij zijn nu met 30 man(nen en vrouwen) dus nog niet eens zo heel groot hoor :). Ik werk al sinds vrijwel de start, 10 jaar geleden, bij ons bedrijf en heb het zien groeien van een klein clubje op een ‘zolderkamer’ naar een echt bedrijf dat impact maakt. Ik ben heel trots op wat we hebben opgebouwd en wat ik daar zelf aan heb kunnen bijdragen.  

> Ik moet eerlijk zeggen dat ik in mijn werk niet zo stil sta bij het feit dat ik vrouw ben en een ander een man – ik doe gewoon waar ik in geloof. Dat heb ik bij mijn studiekeuze ook gedaan. Technische studies stonden bekend als mannenstudies; ik heb me daar niks van aan getrokken – want er zijn natuurlijk helemaal geen mannen en vrouwen studies! – en het gewoon gedaan. Dat heeft mij de basis gegeven waar ik verder op hebben kunnen bouwen.

Eline foto.jpg
 
Screenshot 2020-08-04 at 21.41.19.png

Ik ben Sara, 7 jaar, en vind leuk aan mezelf dat ik lenig ben, grappig, en goed kan puzzelen.

Wat wil je later worden?
> Dierenarts

Wat is techniek eigenlijk volgens jou?
> Dat je allemaal dingen gaat uitvinden, zoals een robot die je ontbijt klaar maakt.

Als jij iets nieuws mag bedenken wat nog niet bestaat, wat zou dat dan zijn?
> Een robot die je de hele dag helpt met moeilijke dingen.

Welke vraag zou je willen stellen aan Mei Ling Tan?
Mei Ling Tan, hoe kom je op al je ideeën?

Ik ben Mei Ling Tan, CEO House of Einstein

3 fun-facts over mij:

> Mijn zoon van 4 en ik delen een speciale liefde voor de Efteling

> Altijd als ik terug ben in Brabant eet ik altijd eerst een frikadel speciaal

> Ik kan niet zonder mijn elektrische bakfiets

Wanneer ben jij betoverd geraakt door techniek en waarom? 

> Ik was 18 en wilde vooral iets bijzonders doen na mijn VWO. De technische universiteit werd door mijn leraar ‘erg moeilijk’ genoemd. Het maakte mij onzeker, maar ook nieuwsgierig. De TU Delft voelde als thuiskomen. Ik kwam er namelijk achter dat techniek gaat over mensen. Problemen oplossen door iets te doen. 

Hoe heb je nu in je dagelijkse leven te maken met techniek?

> Het bedrijf dat ik acht jaar geleden ben gestart draait op technologie die we zelf hebben ontwikkeld. Het gaat om software, waarmee je als consument persoonlijk wordt geholpen door een stylist die je voorziet van de juiste kleding. De software maakt ons bedrijf schaalbaar, een stylist kan honderden klanten bedienen en tientallen orders per week samenstellen. Inmiddels gebruiken ook andere Retail bedrijven onze software. Samen met mijn business partner (ook vrouw) bepalen wij de koers. Wat moet er ontwikkeld worden, hoe moet dat eruitzien en vooral: wat heeft prioriteit? Het is dus een combinatie van techniek en zakelijk inzicht.

Welke (toepassing van) techniek vind jij magisch en een echte must voor meisjes om te beleven?

> Dat je zelf een oplossing kan bouwen voor een probleem. Omdat ik ingenieur ben, weet ik dat er altijd een oplossing is. Ik zie geen grenzen aan wat mogelijk is. Door je technische kennis te vergroten word je onafhankelijk in je ideeën. Je weet dat wat je in je hoofd hebt een uitdaging wordt, maar je weet ook welke eerste stappen je nu al kan zetten. The sky is the limit.

Jouw antwoord op de vraag van Sara <Mei Ling Tan, hoe kom je op al je ideeen?>:

> Naast ingenieur zie ik mezelf ook als stylist. Als stylist ben je in staat om verschillende dingen samen te brengen tot een nieuw geheel. Eigenlijk doe ik dit nog steeds binnen mijn bedrijf. Ik volg andere mensen en bedrijven en kijk wat zij doen. Bepaalde ideeën sla ik (vaak onbewust) op. Deze komen later naar boven. Ik word dus geïnspireerd door anderen. Ik geloof dat het enorm belangrijk is om rolmodellen en voorbeelden te hebben. Zorg dus dat je mensen, dingen en bedrijven die je cool vindt volgt. Er zijn tegenwoordig geweldige technische oplossingen daarvoor :)

Mei-Ling-Head-Shot.jpg
 
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Instagram

©2020 Let the Sun Shine B.V. | kvk 80282601; All rights reserved.        Algemene voorwaardenPrivacy